Poznański Ośrodek Wspierania Przedsiębiorczości zaprasza do udziału w webinarze "ABC własnej firmy – przygotowanie do rozpoczęcia działalności gospodarczej"
Webinar odbędzie się w formie dwóch spotkań z wykorzystaniem platformy zoom w następujących terminach:
07.02. 2022 r. w godz. 16.30 – 19.30
08.02.2022 r. w godz. 17.00 – 20.00
Można zapisać się na jeden lub dwa wabinary.
Osoby zainteresowane uczestnictwem, proszone są o zgłoszenie na adres doradztwo@poznan.praca.gov.pl
Część I, 07.02.2022 r. w godz. 16.30 - 19.30
Zakładanie jednoosobowej działalności gospodarczej oraz spółki cywilnej
1.Wprowadzenie do tematu "własnej firmy" - pojęcie działalności gospodarczej, pojęcie przedsiębiorcy.
2. Działalność nierejestrowana.
3. Obowiązujące akty prawne.
4. Formy organizacyjno-prawne prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce - krótka charakterystyka. Wady i zalety poszczególnych form prawnych.
5. Procedura rejestracji jednoosobowej działalności gospodarczej:
- omówienie druku CEIDG-1 (wpis do CEIDG, zmiana wpisu, zawieszenie i wznowienie działalności gospodarczej oraz likwidacja firmy)
- NIP - Urząd Skarbowy
- REGON - Urząd Statystyczny
- rejestracja firmy przez Internet - Profil Zaufany ePUAP.
6. Obowiązki przedsiębiorcy wobec ZUS:
- zgłoszenie do ZUS - omówienie obowiązujących druków
- składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne
- preferencje i ulgi w składkach
- zbieg tytułów do ubezpieczeń
7. Obowiązki przedsiębiorcy wobec US:
- podatek dochodowy od osób fizycznych - wybór formy opodatkowania
- kasa fiskalna w działalności gospodarczej
8. Procedura rejestracji spółki cywilnej.
Część II, 08.02.2022 r. w godz. 17.00 – 20.00
Podatki w noworejestrowanych firmach
1. Wybór formy opodatkowania podatkiem dochodowym:
- rodzaje i zmiana formy opodatkowania
- składka zdrowotna i jej sposoby wyliczania w zależności od wybranej formy opodatkowania.
2. Podatek VAT – podjęcie decyzji o wyborze lub rezygnacji
- mechanizm działania podatku VAT
- co to jest wykaz podatników VAT
- co to jest podzielona płatność (split payment) i kogo dotyczy?
3. Płatność transakcji powyżej 15 000 zł.
4. Definicja kosztów uzyskania przychodów – co może być kosztem przedsiębiorcy, a co nie.
5. Rozpoczęcie księgowań w księdze dostosowanej do wybranej formy opodatkowania podatkiem dochodowym:
- rozpoznanie pierwszych operacji gospodarczych, które powinny być ujawnione w księdze
- dokumentowanie kosztów – rodzaje kosztów, data zaliczenia w ciężar kosztów
- środki trwałe i wartości niematerialne i prawne
- leasing – metoda optymalizacji podatkowej
6. Wybór programu fakturującego do wystawiania dokumentów sprzedaży
7. Zapoznanie się z wymogami dotyczącymi prawidłowo wystawianych faktur sprzedaży – oznaczanie faktur kodami Grup Towarowo-Usługowych (GTU)
8. Przychody zwolnione z opodatkowania w kontekście dotacji bezzwrotnych.
9. Obowiązki roczne podatników w zakresie rozliczenia podatku dochodowego.
Szczegółowe informacje dostępne są na stronie POWP: https://poznan.praca.gov.pl/-/16881362-webinar
Poznański Ośrodek Wspierania Przedsiębiorczości